Skip to main content

Oraşul modern, prietenos cu locuitorii lui, este acela în care totul se rezolvă în cel mult 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta.

Orașul de 15 minute devine un termen uzual în cercurile de planificare urbană, iar la nivel european se are în vedere o astfel de abordare pentru noile dezvoltări, care să înlocuiască așa-zisele cartiere-dormitor. Parisul este una dintre marile metropole europene care a ales să adopte noul concept pentru o „transformare ecologică a orașului”, dar și pentru „îmbunătățirea vieții de zi cu zi a parizienilor”, după cum a spus primarul Anne Hildalgo.

Practic, prin acest concept, locuitorii ar trebui să aibă la o distanţă de cel mult un sfert de oră de mers pe jos sau cu bicicleta, tot ce le trebuie: casă, loc de muncă, şcoală, sală de sport, magazine, cabinete cosmetice sau medicale. Vechea organizare a marilor oraşe din România însemna un centru cu magazine, licee de renume, centre de agrement şi cultură, clădiri de birouri şi administrative, iar zonele de locuit la periferie, cu destul de puține facilități în apropiere.

Locul unde ai tot ce trebuie la o aruncătură de băț

Singurul cartier nou construit la poalele Tâmpei care se aliniază conceptului prin care proximitatea joacă rolul principal este Coresi Avantgarden. Aici le ai chiar pe toate la îndemână, de la unități școlare sau medicale, la zone de birouri, shopping, dar și de promenadă și relaxare. În proximitatea cartierului sunt de altfel și bănci, cabinete veterinare, stomatologice, saloane de înfrumusețare, băcănii, magazine de haine, de electronice sau de mobilă. Astfel, cei care locuiesc în noul cartier Coresi nu sunt nevoiți să traverseze orașul de la un capăt la celălalt, pe străzi aglomerate, pentru a avea acces la lucruri care să le satisfacă nevoile de bază.

„În orașul de 15 minute, nu doar poluarea aerului va fi imens redusă, ci se va îmbunătăți substanțial și calitatea vieții oamenilor care locuiesc aici. În loc să petreacă timpul în trafic, părinții vor avea acel timp la dispoziție pentru copii, dar și pentru activități care merită cu adevărat”, ne-a declarat Daniela Kasper, director general al companiei Kasper Development, care se ocupă de dezvoltarea proiectului Coresi Avantgarden.

Un alt punct de interes al cartierului este și aleea de promenadă, Aleea Aviatorilor, care interconectează mall-ul de Parcul Tractorul, dar și de Gară, existând de altfel și infrastructura optimă pentru utilizarea bicicletei pe acest traseu.

Dezvoltarea noului cartier continuă, iar în curând, în interiorul acestuia, pe terenul donat Primăriei Brașov de către dezvoltatorul proiectului Coresi Avantgarden, municipalitatea va începe construcția unei creșe. În plus, în vecinătatea cartierului, respectiv în perimetrul fostei platforme industriale Rulmentul, ar urma să fie amenajată și o nouă zonă de relaxare și agrement pe o suprafață generoasă de 30 de hectare.

Conceptul poate fi aplicat și în vechile cartiere

Concept modern al orașului sfertului de oră vizează de fapt amenajare unui oraş modern. Urbaniştii susțin că și vechile cartiere pot deveni oraşe ale sfertului de oră dacă spaţiile existente ar fi transformate: o veche fabrica, în sală de spectacole sau centru sportiv, o şcoală fără elevi, în centru medical, ori un maidan – într-un loc de joacă, lucruri care încep să prindă contur deja în zona Tractorul – Coresi.

sursa : www.bizbrasov.ro